Rodzaje copywritingu, czyli co tworzą copywriterzy

Copywriting jest jedną z wielu dziedzin pisarstwa. Przede wszystkim zajmują się nim pracownicy agencji reklamowych, marketingowych, freelancerzy, ale także scenopisarze. Wymaga dużej dozy kreatywności, ogromnej wiedzy, ale także znajomości poprawnej polszczyzny. Jest to także rodzaj pracy, który może mieć formę zdalną. Nada się zatem idealnie dla studentów trybu dziennego oraz osób, które pragną sobie dorobić.

Jak jednak zacząć swoją przygodę w tej dziedzinie i co warto wiedzieć? Przede wszystkim należy się zastanowić nad tym, jakie są rodzaje copywritingu (nie mylić z rodzajami tekstów SEO).  Copywriter jest odpowiedzialny za twórcze pisanie, jednak musi spełniać określone zasady, a przy tym również dostosować się do wymagań zleceniodawców. Każdy rodzaj prezentuje odmienne idee oraz ma zupełnie inne cele. Inna koncepcja to  inny rodzaj copywritingu, o którym przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

SEO copywriting, czyli najczęściej spotykana forma pisarstwa

Główną zasadą tego typu tekstów jest pisanie artykułów, które będą się opierały o kluczowe frazy. Mogą zostać podane przez zleceniodawcę, ale nie muszą. W tym przypadku, znając temat, na który będziemy pisać, musimy sięgnąć do gotowych baz danych, które takie frazy nam dobiorą. Przeważnie jednak są to strony płatne, a jeśli są darmowe, to mają określone limity, np. przez jeden dzień możemy wyszukać pięć fraz. Mówi się, że są to teksty “przyjazne wyszukiwarkom”. I nie bez powodu. Ich głównym zadaniem jest pozycjonowanie. Co to oznacza? Przede wszystkim dzięki wyżej wspomnianym frazom użytkownik może łatwiej dotrzeć do określonego artykułu czy produktu. Im więcej konkretnych określeń, tym taki zabieg będzie skuteczniejszy. Przykładowo, wpisując frazę “fryzjer Rzeszów” wyświetlą się strony, które zawierają takie określenie. Pozwoli to danej firmie być na szczycie wyszukiwarki Google, a tym samym zapewnić znacznie lepszy zasięg i zauważalność względem potencjalnych klientów. Warto jednak zaznaczyć, że poza wyżej wymienionymi zasadami, nie ma konkretnych wymagań określających, jak dany tekst powinien wyglądać. Możemy także znaleźć takie “dzieła”, które nie mają żadnego sensu merytorycznego, wręcz dla odbiorcy są bezsensowną zapchajdziurą. Niewielki odsetek ludzi piszących, którzy posiadają wiedzę z danego zakresu, wykorzysta ją. Dlaczego? To proste. Stawki oferowane za ten rodzaj copywritingu są stosunkowo niskie. Kto więc będzie pisał bardzo konkretnie za parę groszy?

 

E-mail copywriting, czyli podbój skrzynek pocztowych i newsletterów

Jak nazwa wskazuje, są to teksty przeznaczone do e-maili oraz newsletterów. Zważywszy, że są to krótkie i konkretne formy, taki sam też musi być tekst. W maksymalnie krótkim komunikacie musi  znaleźć się nawołanie do wykonania określonej czynności (CTA – call to action). Głównym zamierzeniem jest to, aby nakłonić odbiorcę do kliknięcia w przycisk, link, napis czy obrazek przenoszący do konkretnej strony, przeważnie z jakimiś produktami. Dla przykładu, firma X wysyła e-mail z informacją, że tylko dzisiaj można kupić wszystkie produkty o 10% taniej. Kto by się nie skusił, prawda? Maile jednak rzadziej spełniają rolę contentowe lub informacyjne. Z założenia przekazują one krótkie wiadomości, a następnie przekierowują na jakąś stronę WWW. Ważna jest tutaj personalizacja, bowiem tekst powinniśmy idealnie dopasować do potrzeb odbiorcy, by zmaksymalizować skuteczność jego działania.

 

Copywriting sprzedażowy, czyli jak zachęcić do kupna

Każdy z nas spotyka się na co dzień z licznymi opisami, które wręcz krzyczą do nas “kup ten produkt, nie ma lepszego”, ale zaraz, zaraz. Wchodzimy na inną stronę, gdzie widzimy podobne teksty. O co tu chodzi? Copywriting sprzedażowy, nazywany również z ang. sales ma zachęcić potencjalnego klienta do zakupu danego dobra czy też skorzystania z jakiejś usługi. W tym przypadku skupiamy się na cechach danego towaru, na tym, jakie korzyści dostanie kupujący i co zyska. Tutaj stajemy również przed trudnym wyzwaniem, gdyż lepiej unikać wszystkich “naj” przed przymiotnikami. Każda reklama jest tym przesycona. Warto zatem wykazać się dozą kreatywności i stworzyć opis, który w inny sposób będzie wskazywać na użyteczność i niemożliwość zastąpienia takiego przedmiotu. Możemy stosować tutaj różne środki manipulacyjne, próbować wywierać wpływ czy przyciągać spojrzenie przy pomocy wypisanej listy wspaniałych właściwości, np. kremu przeciwzmarszczkowego.

Warto zaznaczyć również, że teksty muszą być krótkie. Znajdują zastosowanie w e-mailach, bannerach, opisach na strony internetowe, ulotkach, folderach katalogowych czy landing pages (to pierwsza strona, na którą może trafić potencjalny kupujący, który szuka określonego produktu, przeważnie wyświetla się na Facebooku i tym podobnych stronach).

 

Content copywriting, czyli korzyść dla czytających

Jest to stosunkowo nowy rodzaj copywritingu. Przede wszystkim głównym celem tworzenia takich tekstów jest niesienie korzyści odbiorcy. Są to teksty “przyjazne” wyszukiwaniu. Kto z nas kupując meble z IKEI nie sięgnie po instrukcję? Kto z nas nie skorzysta z gotowych poradników? No właśnie. Są to właśnie tego typu teksty. Mają być użyteczne i zawierać wszelkie niezbędne informacje, bez jakiegokolwiek lania wody.

 

Social Media Copywriting, czyli pierwszorzędna nowoczesność

XXI w. to czas szybkiego rozwoju Internetu jako medium. Wraz z jego rozwojem rozwijają się także różne strony internetowe oraz portale społecznościowe, w tym najpopularniejsze w Polsce Facebook, Instagram, Twitter, itp. Teksty tworzone na tego typu platformy muszą być przede wszystkim krótkie, przyciągające wzrok i bardzo chwytliwe. Ważne, aby były niezwykle kreatywne i wyróżniały się spośród tłumu innych. Copywriter musi dopasować treść zarówno do wymagań odbiorów, tematyki czy zmieniających się trendów. Z niestandardowego podejścia zasłynęła pewna firma pogrzebowa. Zaprezentowała czarny humor, który niekoniecznie przypadł do gustu społeczności. Warto zatem kilkukrotnie zastanowić się nad strategią marketingową w odniesieniu do dziedziny oferowanych usług lub produktów, aby nie wzbudzać kontrowersji i nie niszczyć wizerunku firmy.

 

Copywriting specjalistyczny (techniczny), czyli pożeracz czasu

Jest to z pewnością najtrudniejszy rodzaj copywritingu. Wymaga od pisarza ogromnego poświęcenia. Przede wszystkim trzeba zrobić dobry research, spędzić sporo czasu na przygotowaniu się. Podstawą naszej wiedzy musi być konkretne i rzetelne źródło. Może być tak, iż sam Internet nie wystarczy i będzie trzeba skorzystać z różnych fachowych książek czy nawet porady specjalisty w tej dziedzinie. Warto zatem posiadać wiedzę z danego zakresu, bo zdecydowanie ułatwi nam to pisanie.

 

Copywriting kreatywny, czyli jak zaskakiwać

Tutaj mamy miszmasz. Wrzucimy do tej kategorii slogany, hasła reklamowe, storytelling czy słowotwórstwo.  Poza naszą kreatywnością nie ma tu ograniczeń. A musimy jej mieć naprawdę całe morze lub nawet ocean. Creative copywriter jest najbardziej pożądany na rynku. Musi być pomysłowy, nieszablonowy, odważny, nieco szalony oraz tworzyć coś naprawdę niezwykłego . Wszystko powinno mieć dobry smak, aby nie budziło kontrowersji wśród odbiorców. Jednak czy zawsze tak kreatywna osoba jest doceniana?

 

Są to główne rodzaje copywritingu. Z pewnością kiedyś będzie ich znacznie więcej. Warto jednak zaznaczyć, że można zetknąć się z określeniem pseudocopywriterzy i nie bez powodu. Praca takich ludzi przeważnie nie jest łatwa. Niskie stawki, brak docenienia, przymus zarobku, a może brak zaplecza i odpowiedniego warsztatu? Różnie z tym bywa. Jednak warto pamiętać, że teksty takich ludzi tworzone są na ilość, nie jakość.

Autor: Klaudia Mleczek

Studentka polonistyki stosowanej. Interesuję się tańcem, sportem, zwierzętami, social mediami i pisarstwem.