Jakub Różalski, czyli sielska wieś z… gigantycznymi robotami
Współcześni graficy i malarze często uciekają się do konceptyzmu, czyli poszukują skutecznego sposobu na zaskoczenie odbiorcy swoją twórczością. Jakub Różalski – jeden z ciekawszych polskich twórców – połączył ze sobą wiele niezwykłych motywów, które, jakby się mogło wydawać, nie mają ze sobą wiele wspólnego. Wykorzystał konteksty słowiańskie, mitologiczne i militarne, aby stworzyć własne innowacyjne dzieła, które cieszą się popularnością również poza granicami Polski.
Jakub Różalski to wybitny polski grafik, malarz i ilustrator pochodzący z Koszalina. Jego talent można podziwiać, oglądając film „Kong: Wyspa Czaszki” z 2017 roku, ponieważ tworzył do niego grafiki koncepcyjne. Największą sławę przyniósł mu jednak malarski projekt ,,1920+’’. Artysta stworzył alternatywne uniwersum, w którym połączył motywy kawalerii, polskiej armii i codziennego życia na wsi z malarstwem charakterystycznym dla XIX i XX wieku. Projekt uzyskał rozgłos dzięki zainteresowaniu ze strony Jameya Steimaiera – amerykańskiego projektanta gier planszowych. Rozpoczął on zbiórkę pieniędzy na wydanie gry planszowej ,,Scythe’’, która miała być inspirowana twórczością Różalskiego. Zbiórka zakończyła się sukcesem, ponieważ udało się zgromadzić aż 1,8 mln dolarów. Dzięki temu zostały stworzone także niesamowite puzzle przedstawiające reprodukcje obrazów malarza.
Różalski wydał również swoją własną antologię pt. ,,Inne światy’’. Zawiera ona opowiadania polskich pisarzy inspirowane twórczością artysty oraz piękne reprodukcje jego obrazów.
W marcu 2018 roku odbyła się kolejna zbiórka na grę dotyczącą uniwersum ,,1920+’’. Studio King Art Games w zaledwie 36 godzin od rozpoczęcia zbiórki zebrało 1,3 miliona dolarów. ,,Iron Harvest’’ to gra strategiczna rozgrywająca się w świecie rzeczywistym. Przedstawia Europę po Wielkiej Wojnie, gdzie tradycja spotyka nowoczesność. Gra została wydana 9 stycznia 2020 roku.
Mimo że świat przedstawiony w projekcie ,,1920+’’ jest fikcją autora, niektóre z sytuacji przedstawionych na obrazach odwołują się do rzeczywistych wydarzeń z okresu I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej, jak np. bitwa pod Radzyminem.
Prace artysty przywodzą na myśl dzieła Józefa Chełmońskiego. Różalski za pomocą swoich obrazów próbuje pokazać charakterystyczne dla okresu międzywojennego zderzenie tradycji z nowoczesnością. Potężne metalowe roboty wywołują w odbiorcy niepokój. Są kontrastowe wobec beztroskiego życia na wsi. Skala wielkości maszyny wobec człowieka świadczy o niebezpieczeństwie ze strony rozwoju technologicznego ludzkości.
Różalski na obrazach spoza projektu ,,1920+’’ przedstawia postaci pochodzące z gier komputerowych m.in. „Wiedźmin” czy „God of War”. W wielu jego dziełach pojawiają się sylwetki wojowników pochodzących z tradycji różnych kultur np. wojowników, samurajów oraz postaci legendarnych m.in. wilkołaków czy morskich potworów. Autor często stara się oddać klimat tajemniczości czy grozy.
Jeżeli poczuliście się zaintrygowani twórczością Jakuba Różalskiego, koniecznie musicie zobaczyć jego dzieła na własne oczy na pierwszej w Polsce i drugiej na świecie stałej wystawie prac artysty pt. ,,Inne światy’’, która znajduje się w Muzeum Magicznego Realizmu „Ochorowiczówka” w Wiśle.
Kinga Skowron
Absolwentka filologii polskiej i polonistyki stosowanej, autorka artykułów naukowych, felietonów, wierszy, opowiadań oraz bajek dla dzieci, miłośniczka literatury gotyckiej i fantastycznej, gier cRPG, obrazów Caspara Davida Friedricha oraz muzyki metalowej.