Artykuł

Rodzaje tekstów SEO

Przede wszystkim nie można mylić rodzajów tekstów SEO z rodzajami copywritingu. Teksty SEO służą pozycjonowaniu strony. Każdy copywriter musi znać nie tylko ich rodzaje, ale także zasady odpowiedniego pisania poszczególnych typów treści internetowych.

Precle – najpopularniejsze zapychacze

Rozpoczynając swoją przygodę w świecie copywritingu, musimy rozpocząć od poznania podstaw. A taką podstawą są teksty typu precle. Nazwa ta pochodzi z angielskiego presell i jest najprostszym oraz najbardziej podstawowym tekstem. Przede wszystkim ma zapełniać treść danej strony. Musi być jednak unikatowy. Forma jest dowolna. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia lub zleceniodawca. Zawieramy tutaj słowa kluczowe, frazy ważne dla marketingu danego produktu, usługi lub firmy. Zdarza się, że do słów kluczowych linkujemy stronę reklamowanego produktu/usługi/firmy. Bardzo często są to teksty dotyczące właściwości np. ziół, ogólnie składników kosmetyków, itp.

Teksty zapleczowe – coś mniej bagatelnego

Są to teksty pomiędzy preclami a bardziej wymagającymi tekstami. Ich tematyka może być dowolna, jednak również powinna zawierać jakieś słowa kluczowe. W głównej mierze wszystko zależy od zleceniodawcy. Jedni będą chcieli zawrzeć w treści jak najwyższą wartość merytoryczną, a inni frazy kluczowe.

Opisy – standard XXI w.

Z opisami każdy z nas spotyka się na co dzień. Mogą to być opisy produktów bądź opisy katalogowe. Pierwszy musi przede wszystkim skupiać się na danym artykule. Wypisujemy jego cechy, korzyści, jakie osiągnie kupujący po jego nabyciu, co go wyróżnia na tle konkurencji i dlaczego warto kupić właśnie ten, a nie inny. Opisy katalogowe są zazwyczaj krótkie i wysoce merytoryczne. Najczęściej prezentują charakter i zakres działalności firmy, rodzaj świadczonych usług lub asortyment. W tej dziedzinie przed rozpoczęciem pisania warto się zastanowić, co my sami chcielibyśmy przeczytać o danym produkcie lub firmie, co mogłoby nas skłonić do zakupu lub skorzystania z usług.

Artykuły blogowe – popularny standard

Chcąc dowiedzieć się czegoś więcej na jakiś temat lub poznać czyjąś opinię, najczęściej sięgamy po artykuły zamieszczone na blogach. Ich forma jest różna. Dobrze jest wydzielić lead oraz nagłówki – przeważnie h2 (o tym, co to znaczy i do czego służy, będzie można przeczytać w osobnym artykule). Blog firmowy dociera do klienta, kreuje pozytywny wizerunek firmy w Internecie oraz prezentuje swój asortyment. Takie artykuły muszą mieć wysoką jakość – co za tym idzie – muszą być bardzo merytoryczne. Powinny przekazywać konkretną wiedzę. Liczy się także systematyczność dodawania, by nie pozwolić się zdominować konkurencji. Warto także aktualizować poprzednie wpisy tak, aby wszystko było zgodne ze stanem rzeczywistym.

Teksty sprzedażowe – czyli jak zawrócić w głowie klientowi

W obecnych czasach, kiedy kupujemy dużo rzeczy przez Internet, jest to świetny sposób na zwiększenie swoich obrotów sprzedażowych. Teksty te muszą być bardzo kreatywne, aby przyciągnąć jak najwięcej kupujących. Nikt się nie skusi opisem „kup te buty, bo są najlepsze”, bo takich opisów jest na pęczki. Muszą się wyróżniać niebanalną treścią i bardzo często bezpośrednim zwrotem do potencjalnego nabywcy. Motywują, przekonują i zachęcają do zakupu. Stosujemy tutaj metody perswazji. Ma to na celu wyrwać z butów czytającego i obudzić w nim chęć posiadania danego produktu, bo jak go nie kupi, będzie gorszy niż inni. Taki tekst działa jak magnes lub kwiatuszek, do którego ciągle przylatują kolejne pszczoły.

Teksty tematyczne – czyli brak lania wody

Skupiamy się tutaj zarówno na wysokiej treści merytorycznej, jak również na odpowiednich słowach kluczowych. Wszystko musi być sensowne i logiczne. Tekst ma zawierać informacje prawdziwe i przede wszystkim ważne – takie, które potencjalny czytelnik może wykorzystać.

Teksty specjalistyczne – czyli być niczym Einstein jednej dziedziny

Cechują się wysoką jakością merytoryczną, słowami kluczowymi, ale także przydatnością. Osoba pisząca je musi bardzo dobrze znać dany temat i umieszczać konkretne wiadomości bez lania wody i owijania w bawełnę.

Artykuły sponsorowane – czyli teksty zawsze widoczne na głównej stronie

Są to teksty, które mają być zauważalne i przez to zachęcić każdego do przeczytania. Nie powinny stanowić nachalnej reklamy produktów bądź usług, ale po ich przeczytaniu nabywca powinien mieć wrażenie, że stał się mądrzejszy. Natomiast to, w co się zagłębił, dawać wrażenie naprawdę przydatnego.

FAQ – pytania zawsze i wszędzie

Jest to dział, który skupia się na najczęściej zadawanych pytaniach. Ma za zadanie przyciągnąć na daną stronę potencjalnych klientów, którzy będą szukać odpowiedzi na swoje niewiadome.

Tekst zoptymalizowany pod SEO – czyli coś, co ma pozycjonować

Przede wszystkim istotne jest tutaj zastosowanie nagłówków h1, h2 i h3. Muszą się tutaj znaleźć słowa kluczowe, zdjęcia z tekstami. Wszystko to ma być unikalne, a także zawierać wartości merytoryczne. Często pojawia się tutaj punktacja bądź numeracja oraz linkowanie.

Teksty do social mediów – najpopularniejsze na portale społecznościowe

Muszą być krótkie, treściwe i zapadać w pamięć. Bardzo często mają dołączone liczne obrazki bądź linki.

Tłumaczenia – czyli standaryzacja językowa

Są to teksty, które z języka oryginalnego tłumaczy się na ojczysty bądź nabyty. Uzależnione są od wymagań zleceniodawcy.

 

Wszystkie te teksty są pisane przez mniej lub bardziej doświadczonych copywriterów. Rozwój idzie do przodu, a co za tym idzie, z pewnością będą się pojawiać kolejne rodzaje tekstów SEO. Warto jednak poznać te podstawowe, które można spotkać najczęściej na rynku. Ich opanowanie pozwoli stworzyć przejrzyste i konkretne portfolio, które jest nieodłącznym elementem każdego copywritera.

Studentka polonistyki stosowanej. Interesuję się tańcem, sportem, zwierzętami, social mediami i pisarstwem.