Artykuł

Spotify Wrapped – muzyczne podsumowanie i nie tylko

Nadszedł długo oczekiwany czas podsumowań muzycznych i podcastowych na platformie Spotify. Miliony osób z całego świata na przełomie listopada i grudnia każdego roku przeglądają swoje Wrapped i często nie dowierzają jego wynikom. Korzystając z usług szwedzkiego giganta streamingowego, dany użytkownik może sprawdzić, kto jest jego ulubionym wykonawcą czy podcasterem, którego utworu/podcastu najczęściej słuchał i jakie gatunki są najbardziej bliskie jego sercu. Poza tym twórcy Spotify co roku wprowadzają zmiany w celu uczynienia naszych podsumowań jeszcze ciekawszymi – takimi nowymi „smaczkami” w 2023 roku są m.in. „Sound Town”, dzięki któremu możemy dowiedzieć się, do jakiego miasta pasujemy najbardziej na podstawie naszego gustu muzycznego czy utworzenie playlisty złożonej z utworów należących do Wrapped i zaproszenie do niej znajomych (do 10 osób!). Tradycyjnie subskrybenci szwedzkiej aplikacji mają także możliwość rzucenia okiem na rankingi obejmujące najpopularniejsze utwory mijającego roku. 

Rankingi Spotify w 2023

Przeglądając coroczne zestawienia najchętniej słuchanych wykonawców i utworów muzycznych w Polsce da się zauważyć, że w naszym kraju najchętniej słuchani są rodzimi twórcy. Potwierdza to tezę, że polska muzyka trzyma się naprawdę dobrze. W oczy rzuca się też niesłabnąca popularność rapu. Muzyka popowa ma silną reprezentację w czołowej dziesiątce najpopularniejszych artystów – należą do niej Sanah, Dawid Podsiadło i kanadyjski wokalista The Weeknd. Fanów rapowych brzmień najbardziej zachwycili Taco Hemingway, którego najnowsza płyta rozbiła bank, ubiegłoroczny zwycięzca White 2115 oraz Kukon. Najpopularniejszym utworem w Polsce jest „Taxi” rapera Kizo i piosenkarki Bletki (stworzony przy wsparciu producentów Adasha, BeMelo i Eddiego Blocka). Polskim akcentem w czołowej trójce hitów (drugie miejsce) jest utwór „5 INFLUENCEREK” od rapera Zeamsone’a, a czołową trójkę zamyka „Flowers” popowy przebój z tegorocznej płyty Miley Cyrus.

Biorąc pod uwagę słuchaczy muzyki z całego świata, top 3 artystów prezentuje się następująco: Taylor Swift, Bad Bunny i nie kto inny, jak The Weeknd. Globalnym numerem jeden okazał się utwór „Flowers”, drugie miejsce otrzymuje SZA z piosenką „Kill Bill”, a trzecie miejsce przypada Harry’emu Stylesowi i singlowi „As It Was”, wydanemu w pierwszej połowie 2022 roku. Warto w tym miejscu dodać, że ostatni z wymienionych hitów zajął pierwsze miejsce w tym samym rankingu.

A co z listą najpopularniejszych albumów? W Polsce najlepsza trójka jest złożona z rapowych krążków, takich jak „RODZINNY BIZNES” od ekipy 2115, „club2020″ będący grupowym projektem artystów związanych z wytwórnią 2020, do której należą m.in. Taco Hemingway, Kukon, Margaret czy Young Leosia, oraz „1-800-OŚWIECENIE” od Taco Hemingwaya. Na świecie przoduje Bad Bunny wraz z krążkiem „Un Verano Sin Ti”, „Midnights” od Taylor SwiftSZA z „SOS”.

Do najczęściej słuchanych podcastów w Polsce w mijającym roku należą: „Rozmowy bez kompromisów” tworzone przez Żurnalistę, „Kryminatorium” autorstwa Marcina Myszki i kontynuacja dawnej audycji radiowej „WojewódzkiKędzierski”.

Nie tylko podsumowanie

Wielu użytkowników Spotify udostępnia wyniki swoich zestawień w mediach społecznościowych, często rozpoczynając przy tym ożywione dyskusje z innymi fanami muzyki – zarówno ze swoimi bliskimi znajomymi, jak i nowo poznanymi internautami. To sprawia, że fani określonego zespołu czy wykonawcy mogą jeszcze bardziej się z nim związać, a nowo zawarte lub dłuższe znajomości nierzadko się przez to pogłębiają. Trend związany z wszechobecnością social mediów wpływa również bardzo dobrze na PR szwedzkiego serwisu streamingowego, który każdego roku pozyskuje tysiące subskrybentów zachęconych muzycznymi przygodami swoich znajomych. Zresztą Wrapped jest jednym z najistotniejszych elementów strategii marketingowej tej platformy. Dzięki temu gigant ze Szwecji może jeszcze bardziej ugruntowywać swoją pozycję na rynku (np. poprzez zawartą w 2022 roku umowę sponsoringu FC Barcelony – jednej z najpopularniejszych i najlepszych drużyn piłkarskich na świecie).

Student czwartego roku lingwistyki stosowanej. Prywatnie fan muzyki, piłki nożnej oraz języka portugalskiego