10 zasad dobrego copywritingu

Proste zasady są zawsze najlepsze. Sprawdza się to w każdym środowisku, również w świecie copywriterów piszących teksty SEO. Oto kilka z nich.

 

  1. Dla ludzi a nie maszyn

Wielu zleceniodawcom zależy jedynie na tym, aby tekst był „klikalny”. Nie zawsze jednak idzie to w parze z jakością. Warto zatem zadbać o to, by pisać dla ludzi, a nie dla statystyk i wyszukiwarki Google. Zawieranie słów kluczowych jest istotne. Warto jednak nie zatracać istoty tego, co tworzymy i nie zapominać, iż ma być to tekst skierowany do konkretnych osób , a nie jedynie maszyny.  Podczas pisania musimy mieć z góry ustalony cel, tzn. pragniemy trafić, np. do kobiet w przedziale wiekowym 20-40 lat. Musimy zatem zadbać, aby tak się stało. Stosowanie odpowiednich słów i zabiegów, np. wychwalanie istotnych dla pań cech w kreatywny sposób na pewno będzie na plus i przyciągnie więcej zainteresowanych spojrzeń.

 

  1. Akcja i reakcja

Aby lepiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy, warto pisać w odpowiedni sposób. Uświadamianie potrzeb, korzyści, marzeń i pragnień jest zatem jak najbardziej pożądane . Warto robić to w sposób subtelny, delikatny – tak, by zmuszać wyobraźnię czytającego do działania. Mając jakiś problem, pragniemy znaleźć na niego rozwiązanie. Idealnym rozwiązaniem będzie podanie odpowiedzi w swoim tekście w kreatywny, ale konkretny sposób . Szukając środka na porost włosów, nie chcemy słuchać o jego wspaniałości i nie wiadomo jakich cudach. Ma działać. Konkretne informacje, najlepiej poparte rzetelnymi dowodami, jak choćby opinie zadowolonych konsumentów, zdecydowanie wpłyną na pozytywny odbiór danego tekstu.

  1. Wszystko na temat

W tekstach, które piszemy, nie ma miejsca na owijanie w bawełnę. Piszemy na temat, nie kombinując nadmiernie. Co drugi lub każdy produkt nie może być najlepszy, najważniejszy, najtańszy, idealny. Żaden taki nie jest. Nie można zatem przesadzać z przymiotnikami w stopniu najwyższym. Warto używać tutaj takich, które będą dokładnie odwzorowywać rzeczywistość, a przy tym prezentować towar w dobrym świetle. Zdecydowanie inny w odbiorze będzie tekst: „Nowoczesny design i zastosowanie w 100% naturalnych tworzyw sprawią, że buty dadzą Twoim nogom wygodę i komfort długiego użytkowania” niż: „Nowy model obuwia, stworzony z najlepszych i najwyższych jakością materiałów, najnowocześniejszy design w tym sezonie”. Warto budować relację z odbiorcą, prezentując mu w ciekawy i nietypowy sposób wartość takiego towaru. Piszmy tak, jak sami chcielibyśmy czytać – to idealna reguła wzajemności, która się tutaj sprawdzi.

 

  1. Skieruj bezpośrednio swoje słowa

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z tego, do kogo kierujemy ten tekst. Dobrze jest to zaznaczyć w treści, np. „Są to buty, które idealnie nadają się dla pań uprawiających jogging”. Zdecydowanie będzie on inny w odbiorze niż bezosobowa forma „Buty są przeznaczone dla każdego.” Warto zastanowić się nad tym, kim będzie odbiorca danego artykułu, opisu lub innej treści copywriterskiej.

 

  1. Korzyści językiem wyobraźni

Natłok wielu reklam sprawia, że nasz mózg zaczyna je ignorować. Aby zwrócić uwagę potencjalnego odbiorcy, trzeba się trochę wysilić. Pisanie tekstów typu: „Kup nową pralkę, która posiada nowy system chłodzący i kosztuje jedynie 2500zł” nie jest zdecydowanie dobrą drogą. Warto tutaj zastosować bardzo proste rozwiązanie, które jest także bardzo skuteczne. Stosowanie argumentów emocjonalnych, logicznych lub ekonomicznych jest tutaj jak najbardziej korzystne. Zdecydowanie inaczej odbierzemy taki opis: „Naturalny sok grapefruitowy zawierający witaminę C, B oraz A, bez dodatku cukru i konserwantów wpływa pozytywnie na skórę. Dodaje jej blasku witalności, jak również ujędrnia.”. Klient musi widzieć dla siebie korzyść. Dlaczego ma wybrać akurat produkt A, a nie B? No właśnie, w tym cały szkopuł. Punktujmy korzyści, jednak nieprzesadnie, że każdy jest „naj”.

 

  1. Edukacja potencjalnego odbiorcy

Prowadząc bloga lub fanpage’a trzeba zdobyć szacunek. Można go zdobyć poprzez edukację ludzi. Ludzie są zainteresowani tylko rzeczami, które ich dotyczą. Nie warto zatem pisać niestworzonych lub nieosiągalnych rzeczy dla potencjalnego Kowalskiego. Przykład? Mając do wyboru dwóch fryzjerów z podobną lokalizacją, którego wybierzemy? Pierwsze, co robimy, to sprawdzamy fanpage. U jednego nic nie pojawia się od kilku miesięcy, a drugi dba na bieżąco o rozwój swojego zakładu i szacunek ludzi. Wybierzemy tego, który „nie jest martwy”. Cenne porady, jak zadbać o włosy? Jakich produktów używać? Proste, ale edukujące posty z pewnością zostaną zauważone i docenione. Dostając zatem zlecenie na prowadzenie bloga czy fanpage’a, musimy dbać o regularność pojawiania się postów oraz o ich merytoryczną wartość.

 

  1. Nie od razu Rzym zbudowano

Warto zadbać o nutkę tajemnicy i nie wykładać od razu wszystkich kart na stół. Zachowanie dla siebie niektórych rzeczy będzie ważne. Posiadasz wiedzę? Ciekawostki? Zachowaj je dla osób, które zapłacą za to, aby o nich usłyszeć. Wyobraźmy sobie, że każdy chodziłby do radcy prawnego po porady, oczekując, iż udzieli ich za darmo. Jak zatem zarabiałby na życie? Fakt faktem, iż może nam pomóc non profit, jednak czy aby na pewno zdradzi wtedy wszystkie możliwości?

 

  1. Statystyki i opinie uwiarygodniają tekst

Zdecydowanie inaczej odbierzemy tekst, w którym będą zawarte statystki badań czy choćby opinia eksperta. To sprawia, że dane informacje stają się znacznie bardziej wiarygodne w odbiorze. Słysząc, że Amerykańcy naukowcy coś odkryli, nie podważamy autentyczności. Czy jednak kiedykolwiek zastanawialiśmy nad wiarygodnością danego źródła? No właśnie, zapewne, jeśli tak, to będzie to nieliczne grono odbiorców. Powoływanie się na rzetelne źródła jest najlepszą decyzją. Korzystajmy z pewnych danych, a nie opinii „Janusza spod sklepu”.

 

  1. Katorga pisania

Pisząc teksty typu precle, trzeba mieć świadomość, że niekoniecznie zawsze będą zawierać najwyższą wartość merytoryczną. Nie będą górnolotne, gdyż są to teksty, które „zapychają” strony internetowe. Nie warto się zadręczać tym, co stworzyliśmy. Klient, płacąc i wybierając owe precle, powinien zdawać sobie sprawę z tego, iż taki twór będzie się różnić diametralnie od np. tekstu specjalistycznego. Trzeba mieć szacunek do swojego czasu i nie spinać się nadmiernie. Dzięki temu będziemy pisać, a nie trwać w apatycznym stanie. Teksty lepiej płatne i wyższej jakości zajmują zdecydowanie więcej czasu, gdyż trzeba się do nich odpowiednio przygotować. Właśnie wtedy powinniśmy wszystko dokładnie czytać i analizować, dopieszczając każde szczegóły. Jest jednak różnica między tekstem za 3 zł/1000zzs, a tekstem za 40zł/1000zzs. Nie można zatem traktować każdego tak samo. Mierzymy siły na zamiary i dokładamy starań tam, gdzie trzeba, a w innym przypadku ograniczamy je do minimum i nie zaprzątajmy sobie głowy kiepskimi jakościowo tekstami. Uczmy się techniki, odpowiedniego podejścia oraz tego, jak tworzyć sensowne teksty.

 

  1. Prostota pomaga w dotarciu do klienta

W zależności od typu tekstu, który piszemy, tematyki i grupy docelowej powinniśmy stosować proste zabiegi i słowa. Musimy umieć coś wyjaśnić czy też zaprezentować w prosty sposób. Pod warunkiem, że nie piszemy tekstu specjalistycznego skierowanego do wąskiej grupy odbiorców, np. mechaników, lekarzy. Dla potencjalnego Kowalskiego istotne będzie działanie i korzyści. Tam, gdzie trzeba, stosujemy specjalistyczny język branżowy, jednak tworząc np. opis soku, nie będziemy się zagłębiać w trudne słowa. Prostota w tekstach skierowanych do „każdego” jest więc tutaj najważniejsza.

 

Moim zdaniem wymienione elementy są jednymi  z istotniejszych, o których należy pamiętać w pracy copywritera. Przede wszystkim „jak piszesz, tak Cię widzą”. Dobieramy odpowiedni styl do odbiorcy, stosując proste triki. Dzięki temu będziemy lepsi w tym, co robimy. Duża liczba prostych tekstów oraz tych trudniejszych pozytywnie wpłynie na nasze portfolio. Warto mieć je bardzo zróżnicowane. Dbanie o samorozwój jest tutaj istotne. Nie należy przesadzać, nadmiernie się martwić ani tym bardziej pisać do potencjalnego Kowalskiego niezrozumiale. Wyrobienie sobie szacunku także jest bardzo ważne. Zastosowanie tych  dziesięciu krótkich rad na pewno poprawi odbiór tekstów.