Opcja na wieczór: Karol „Friz” Wiśniewski
Karol Wiśniewski to znany polski youtuber, influencer, muzyk i biznesman. Swoją działalność rozpoczął już w 2010 roku. Jak wielu polskich youtuberów w tamtych czasach, Friz zaczął od nagrywania materiałów wideo na temat gier komputerowych oraz aplikacji Pokemon Go. Z czasem liczba jego subskrybentów rosła, a on zdobywał także nowych znajomych, z którymi tworzył wspólnie kontent. Podczas swoich początków na Youtube zaczynał od gier komputerowych, z czasem przerzucił się na streamowanie, a jeszcze później na wykonywanie przeróżnych challenge. I właśnie te ostatnie zostały jego głównym kontentem, który tworzy aż do dzisiaj.
Kanał Karola w liczbach
Obecnie Friz posiada na swoim youtubowym koncie aż 4 530 000 subskrypcji. Najwięcej z nich zaczął zdobywać w 2019 roku, kiedy założył pierwszy w Polsce dom youtuberów ze swoimi znajomymi, którzy wspólnie tworzyli „Ekipę” i mieszkali w Domu Ekipy. Podczas tego projektu przez dokładnie 365 dni nagrywali i wrzucali filmy na Youtube. Tematyką były challenge o różnym stopniu trudności oraz pokazywanie ich życia na co dzień, czyli tzw. „daily”. Wtedy filmiki Friza miały około od 600 tys. do miliona wyświetleń. Zdarzały się oczywiście wyjątki, kiedy to wyświetlenia sięgały nawet 14 milionów. Po skończonym projekcie Domu Ekipy, Karol zaczął pracować nad ich wspólną płytą. Jego najpopularniejsza piosenka razem z teledyskiem zgromadziła 68 milionów wyświetleń.
Aktualnie Friz wypuszcza swoje filmy na Youtube średnio raz na dwa tygodnie, czyli około dwa w ciągu miesiąca. Mają one około 1-2 miliony wyświetleń i bardzo dużo pozytywnych komentarzy.
Omówienie filmów
Poniżej przedstawię 15 filmików z kanału Karola, które pochodzą z czasów kiedy, wspólnie ze swoją ekipą nagrywał on daily. Wybrane filmy nie są ułożone liczbowo ani datami, wybrałam je po prostu zgodnie z tym, jakie mi przypadły do gustu i mogę o nich najwięcej napisać.
1) „12.000 kolorowych kulek w łazience prank na Ekipie!” – W tym odcinku pojawia się jeden z pierwszych kultowych pranków, jakie Friz zrobił na swoich znajomych. Film tradycyjnie zaczyna się od powitania widzów i wprowadzenia w tematykę. Karol zawsze wkłada dużo pracy w swoje działania, tak było i tym razem. Dużo czasu zajęło mu samo wsypanie plastikowych kulek do łazienki. Najlepszą częścią tego odcinka jest jednak moment, – kiedy jeden z jego przyjaciół wchodzi w kulki, a prank się udaje.
2) „Chowany w wielkim ogrodzie Ekipy” – Ten odcinek rozpoczyna jedną z najbardziej kultowych serii na kanale Karola, czyli gra w chowanego z jego przyjaciółmi. Każda osoba ma swoją kamerę i pokazują gdzie się chowają, po tym czasie jedna osoba zaczyna szukać i wtedy rozpoczyna się cała zabawa.
3) „Znajdziesz jajka w wielkim domu = wygrywasz 1000 zł” – filmik nawiązujący do zabawy w chowanego, aczkolwiek teraz Friz zaplanował, że ekipowicze muszą szukać jajek wielkanocnych. Tematyka świąteczna w tym odcinku wychodzi na pierwszy plan, stąd duże zainteresowanie widzów.
4) „Chowany w nocy w wielkim domu i ogrodzie Ekipy!’ – jest to odcinek z serii chowanego, który zdobył najwięcej wyświetleń. Friz widział, że jego fani bardzo polubili tą serię, więc nagrywa ją regularnie i dosyć często. Warto wspomnieć, że w tych wszystkich odcinkach pojawia się powitanie i pożegnanie od autora.
5) „200 poduszek prank na Frizie” – w tym odcinku role się nieco odwróciły, gdyż to ekipowicze robią prank na Karolu, a nie on na nich. Oklejają jego całe nowe auto małymi poduszkami. Koniec końców Friz został sprankowany, a wszyscy się świetnie przy tym bawili. Każdy widz mógł poczuć się częścią tego odcinka.
6) „Zamknąłem go w pokoju na 24h” – bardzo popularny filmik, który zgromadził ponad 6 mln wyświetleń. Karol nagrywa jak jego przyjaciel Mateusz „Tromba” Trąbka spędza 24h w jednym zamkniętym pomieszczeniu i wykonuje tam przeróżne challenge. Ten film, jak i wszystkie filmy Friza, nie mają żadnych scenariuszy czy też udawanych challenge, wszystko dzieje się autentycznie i za to właśnie fani lubią Friza i jego ekipę.
7) „Piszę do 30 największych celebrytów i sprawdzam czy mi odpiszą” – bardzo ciekawy odcinek, w którym Friz pisze do znanych polskich piosenkarzy czy influencerów. Praktycznie każda osoba, do której napisał, mu odpisała. To pokazuje, że jest on szanowany i bardzo popularny nie tylko wśród swoich fanów youtubowych.
8) „Powódź w domu Ekipy” – odcinek, którego tytuł wskazuje na to, że stało się coś złego i smutnego, aczkolwiek Ekipa potraktowała tę anomalię w sposób mało groźny. Zamiast narzekać na awarię w domu, czyli brak prądu z powodu powodzi, pompują dmuchane materace i koła i zaczynają się świetnie bawić, pływając po zalanym podwórku. To pokazuje też, że Friz jako twórca youtubowy jest kreatywny i z każdej sytuacji umie znaleźć pozytywne wyjście.
9) „Wielkie otwarcie basenu w domu Ekipy” – wreszcie cała ekipa doczekała się momentu, w którym mogli pluskać się w ogromnym basenie za swoim domem. To duża radość też dla Karola, ponieważ planuje później nagrywać tam dużo odcinków.
10) „Ekstremalne skoki do basenu z trampoliny” – to filmik z serii „nie róbcie tego w domu”. Friz z kolegami organizują challenge, kto dalej skoczy do basenu z trampoliny, którą postawili na brzegu. Odcinek został nagrany z zachowaniem ostrożności i nikomu nic się nie stało. Karol słynie z tego, że wykonuje hardkorowe zadania.
11) „Dałem 30.000 zł przyjacielowi jako prezent na urodziny” – odcinek bardzo przyjemny, bez challenge, natomiast bardzo dosadny. Karol ofiarowuje dużą kwotę pieniężną swojemu przyjacielowi – menadżerowi Łukaszowi, za wszystkie lata dotychczasowej współpracy. Widzowie lubią, gdy Łuki występuje w odcinkach u Friza. Jest on najstarszy ze wszystkich i wnosi do odcinków nutkę mądrości i rozwagi.
12) „Uczę Mini Majka pływać” – tytułowy bohater to Mateusz, który jest osobą niskorosłą. Dotychczas nie występował w odcinkach basenowych, dlatego Friz postanowił nauczyć go pływać. Filmik zebrał ponad 4 mln wyświetleń i 215 tysięcy polubień.
13) „Zbudowaliśmy park linowy w ogrodzie Ekipy” – inicjatywa zapoczątkowana przez Karola bardzo spodobała się ekipowiczom. Wszyscy wspólnie zajęli się budową parku linowego, w trakcie żartując i rozmawiając z widzami. Filmik Karola zdobył ponad 2 mln wyświetleń, a pod nim były same pozytywne komentarze i polubienia.
14) „Koło fortuny decyduje ile możesz wydać” – bardzo popularny filmik na kanale Karola, który pojawił się w serii „daily”. Zgromadził ponad 8 mln wyświetleń. Ekipowicze kręcą kołem fortuny, zrobionym przez Friza, i losują kwotę, za którą Karol później kupuje im w sklepie co tylko chcą. Akcja toczy się głównie w galerii handlowej, jest tu dynamicznie i żartobliwie.
15) „Pomylisz się = wpadasz do basenu!” – i wreszcie, najpopularniejszy filmik w tej serii na kanale Karola. Ma on prawie 15 mln wyświetleń. Friz wraz z Ekipą siedzą na belce nad basenem i odpowiadają na pytania o tematyce osobistej. Kto źle odpowie na pytanie wpada do basenu. Dosyć zwykły film, aczkolwiek zdobył zadziwiająco dużo oglądających.
Podsumowując wszystkie informacje o filmikach Karola „Friza” Wiśniewskiego: nie stosuje on żadnego intra, natomiast każdy film rozpoczyna się powitaniem i pożegnaniem z widzami, co zwiększa jakość oglądania. Youtuber zwraca się bezpośrednio do widzów, co tworzy bliższą więź pomiędzy Frizem a jego widzami/fanami.
Julianna Mrozowicz
Studentka III roku dziennikarstwa. Redaktorka serwisu informacyjnego. Pasjonatka tematów mody, skincare oraz lifestyle. Prywatnie miłośniczka zwierząt.