Copywriting jako nowa forma pracy?
Kto z nas nie marzył o tym, aby móc zarabiać, ale przy tym mieć pracę łatwą, lekką, przyjemną i przede wszystkim zdalną? W dobie XXI w. jest to niezwykle istotne, szczególnie dla osób młodych, które ciągle się rozwijają i zdobywają doświadczenie. Mając stosunkowo ograniczony czas lub brak możliwości podjęcia pracy „na miejscu”, warto posiadać jakąś dobrą alternatywę, która pozwoli nam zarobić lub chociażby dorobić.
Copywriting to nie tylko pisanie tekstów na strony internetowe, jednak głównie z tym kojarzymy ten zawód. Osoba, która wykonuje tę pracę zajmuje się także wymyślaniem haseł reklamowych, scenariuszy, tekstów na bannery, itp. Jest więc to profesja, która wymaga od nas dużego nakładu wiedzy z bardzo wielu dziedzin. Musimy się ciągle uczyć, ciągle być na bieżąco, ciągle wyprzedzać naszą konkurencję. Jednym słowem, cały wolny czas warto poświęcać na to, aby się rozwijać. Zatem dużo czytamy, zapamiętujemy i to wszystko wykorzystujemy. Dodatkowo powinniśmy być również bardzo kreatywni, gdyż ułatwi nam to w późniejszym czasie wykonywanie zleceń.
A co z pracą zdalną? Otóż copywriter to nie tylko osoba na etacie, możemy być także freelancerami, co w dzisiejszych czasach jest również bardzo popularne. Jednak jak na tym zarabiać? Czy z pisania można wyżyć? Są to na pewno najczęściej zadawane pytania. Przede wszystkim warto wspomnieć, że istnieją strony, za których pośrednictwem możemy pisać teksty typu reklamowego (precle, teksty zapleczowe, opisy do katalogów, itp.) . Faktem jest, że zarabiamy, jednak… Czy aby warto poświęcać na to swój czas? Szczerze mówiąc, jeśli chcemy sobie tylko dorobić jakieś niewielkie kwoty w postaci 100 zł na miesiąc, to owszem. Dlaczego akurat tyle? Bo jest to minimalny próg, jaki musimy osiągnąć, aby móc wybrać pieniądze. Nie można także zapomnieć o tym, że z naszego zarobku odprowadza się odpowiednią kwotę na rzecz podatku oraz niejednokrotnie opłatę za wybieranie należności (jest to zwykle kwota około 3 zł pobierana przez stronę, na której piszemy, za każdym razem, gdy chcemy wybrać pieniądze, jest nam ona odbijana od naszego zarobku). Tym samym pamiętajmy także, że stawki są wręcz głodowe względem czasu, jaki musimy poświęcić na to, aby wykonać zlecenie.
Możemy się jednak postarać o to, aby zdobywać zlecenia w inny sposób. Nawiązanie współpracy z pewnością jest najkorzystniejsze. Mamy wyższe stawki, mamy co wpisać do CV oraz zdobywamy doświadczenie. Gdzie ich szukać? Możemy stworzyć własną stronę internetową, bloga lub inną formę portfolio i pisać do licznych agencji. Może akurat ktoś się zainteresuje? Ale to nie wszystko. Korzystając z useme.eu również mamy szansę na pozyskanie dobrych zleceń, a z czasem nawiązania współpracy. Oczywiście, jeśli zostaniemy zauważeni i będziemy dobrzy w tym, co robimy. Innym niekonwencjonalnym sposobem jest skorzystanie z grup dla copywriterów na Facebooku.
Pamiętajmy jednak, że jest to zawód ruchomy. Co to znaczy? A to, że wszystko się zmienia. Musimy być elastyczni. Naszym obowiązkiem jest przystosować się do tego. Wszelkie formy pisane nie mogą być nam obce, nie możemy się też bać różnorodnej tematyki. Nasz język musi być bogaty w słownictwo i przede wszystkim poprawny. Dodatkowo stawki na samym początku będą bardzo niskie. Z czasem jednak, gdy zdobędziemy doświadczenie oraz pozyskamy zleceniodawców, możemy domagać się wyższych. Warto zatem się rozwijać i nie poddawać. Dążmy do tego, aby codziennie stawać się lepszymi w tym, co robimy i co kochamy robić.
Klaudia Mleczek
Studentka polonistyki stosowanej. Interesuję się tańcem, sportem, zwierzętami, social mediami i pisarstwem.